Luigi Di Gianni cre no poder do cinema. Este é o espírito, tráxico e canalla, que sempre o posuíu. E que fai das súas películas unha experiencia difícil de esquecer con rapidez. É un espírito insinuante, que acaba deleitando e atormentando mesmo ao espectador, nun principio alleo a el. Ten tentáculos multiformes e imprevisibles, que escapan á seguridade das clasificacións. Cada vez que se tenta aventurar unha definición, un ten a sospeita de estar a caer no reduccionismo, coma se sempre se escapase algo.
Empezando por unha pregunta inevitable, por tediosa que pareza: podemos contentarnos con falar, no seu caso, de cinema documental? Di Gianni, se se lle preguntase, respondería sen dúbida cun non perentorio, por motivos de peso. O seu é un cinema decididamente autoral. Está atravesado por tensións culturais e intelectuais que abarcan a literatura, a música, a filosofía e o gran cinema. Vén sostido por un desexo, ás veces insatisfeito, de control dos ritmos, as atmosferas, os sons, as luces, os movementos… Sobre todo, impúlsao a convicción de que o cinema é un instrumento expresivo que nos ofrece unha visión (virada a negro) do home e do mundo. E, con todo, é evidente que poucos cineastas foron capaces de documentar con tanta profundidade algúns dos aspectos máis sorprendentes, desgarradores e inquietantes da nosa sociedade, sobre todo aqueles que afunden as súas raíces nas atávicas miserias do Sur, como trazando os pliegues profundos dun «antimilagro» italiano. Fagamos unha conxectura. Dei Gianni saca á luz o que noutros lugares tendemos a varrer baixo a alfombra da racionalidade e a respectabilidade, pero que, inexorablemente, está aí debaixo, facendo presión: o seu cinema é a documentación dunha represión social.
Sigamos co fío das aparentes contradicións. Di Gianni é un director apolítico, non cre no progreso (prefire o labirinto infinito), tende a situarse ao lado da Historia. Pero, ao mesmo tempo, ante as súas películas percíbese un berro de rebelión, un amor polos últimos; en definitiva, unha tensión ética e civil que a miúdo falta naqueles directores cuxo obxectivo primordial é cambiar o mundo. Unha vez máis: os personaxes das súas películas parecen inexorablemente envolvidos nun manto tráxico, e, con todo, sorprendémonos, en certos momentos, mofándonos dun inesperado xiro grotesco. Armados de presunción cívica, estamos tentados a indignarnos ante manifestacións que parecen precipitarse en abismos de ignorancia e atraso, pero, ao mesmo tempo, é difícil atopar cineastas que se sitúen con máis respecto ante o mundo que deciden representar, rehuyendo toda tentación de xulgar. E queremos chamar ao seu cinema «etnográfico»? Claro, é un dos seus mestres indiscutibles. Mágoa que sexa o primeiro en negalo enerxicamente, afirmando que as súas películas, en realidade, falan doutra cousa.
Non é de estrañar que o cinema de Di Gianni sexa, non só no panorama italiano, un obxecto magníficamente illado (así o demostra tamén, de maneira inequívoca, a súa única longametraxe, Il tempo dell’inizio, unha especie de pesadelo a cámara lenta, allea e escurridiza). Quizá tamén sexa esta unha das razóns do seu encanto, inalterable ao paso do tempo. A recuperación das súas películas parecíanos, simplemente, necesaria.
Andrea Meneghelli
MAGIA LUCANA
Montaxe: Maria Rosada.
Produción: Documento Film
Entre o terreo accidentado e un sol implacable, o campesiño lucano fálalle ás nubes, ao ceo, ao sol. A vida cotiá está impregnada de ritos antigos, fórmulas máxicas. A enfermidade é tamén un signo do sobrenatural. Cando nace un neno, sete fadas virán e tocarán a súa fronte baixo un raio de lúa.
NASCITA E MORTE NEL MERIDIONE (S. CATALDO)
Montaxe: Franca Gabrini
Música: Daniele Paris.
Produción: S.E.D.I.
“Isto é San Cataldo, un pobo no sur de Italia. Un país de campesiños. Aquí, máis que en ningún outro lugar, algo sucede se alguén nace ou alguén morre. E entre nacer e morrer, sobrevivir é difícil. Cando alguén nace, hai que preservalo mágicamente dos riscos da vida. Ninguén pode dicir se a súa vida será longa ou curta, pero todos saben que será dura e precaria. En San Cataldo vén ao mundo en silencio”
FRANA IN LUCANIA
Montaxe: Renato May
Música: Daniele Paris.
Produción: S.E.D.I.
A vida dos campesiños lucanos enfróntase non só a unha pobreza atávica, senón tamén á ferocidade da natureza. Cando o mal tempo fai estragos, as chozas construídas con tanto esforzo corren o risco de ser destruídas por esvaramentos de terra. Só queda saír da casa, coa esperanza de atopala intacta á volta.
GRAZIA E NUMERI
Montaxe: Renato May
Música: Domenico Guaccero
Produción: S.E.D.I.
Antigas crenzas, maxia e supersticións, serpentean polos canellóns de Nápoles. O sacro e o profano, católico e pagán, todo é parte dunha mesma cultura, onde se atopan almas do purgatorio, caveiras en vitrinas, maleficios, soños premonitorios e métodos máis ou menos infalibles para gañar a lotería.
L’ANNUNZIATA
Montaxe: Renato May
Música: Domenico Guaccero
Produción: S.E.D.I.
La Annunziata é un antigo orfanato napolitano. Aínda que a porta para deixar aos bebés xa non existe, ser orfo aínda se considera un pecado. Entre os muros de La Annunziata viven nenos e nenas que cultivan a esperanza, anciáns que pasaron alí toda a súa vida.
VAJONT (NATALE 1963)
Produción: Corona Cinematográfica
Nadal de 1963, cemiterio de Fortogna, fracción de Longarone, onde están enterradas as vítimas do desastre de Vajont (9 de outubro de 1963). Os sobrevivientes pasaron o Nadal aquí, velando e rezando polos seus mortos. A árbore de Nadal foi levada ás tumbas. Das entrevistas xorde unha certeza: o que importa son as persoas, non o diñeiro.
UN PAESE CHE FRANA
Montaxe: Renato May
Música: Egisto Macchi
Produción: L.C.R.
Succiso é unha cidade na provincia de Reggio Emilia. Por se a crise agrícola nos Apeninos non fose suficiente, os aldeáns teñen que enfrontarse a un drama xeolóxico: os esvaramentos de terra. Ábrense inquietantes gretas nas casas. Moitos xa fuxiron.
IL MALE DI SAN DONATO
Montaxe: Giuliana Bettoja
Música: Egisto Macchi
Produción: Nexus Film
Montesano Salentino, provincia de Lecce. Cada ano, os días 6 e 7 de agosto, celébrase San Donato. Non é unha simple ocasión de oración: o santo libera a enfermos mentais e epilépticos, e o culto convértese nun delirio místico colectivo. Pero a curación non é para sempre: todos os anos debemos volver. O santo mantenos atados para sempre.
LA MADONNA DI PIERNO
Montaxe: Giuliana Bettoja
Música: Aldo De Blanc
Produción: Nexus Film
No santuario da Madonna dei Pierno, na provincia de Potenza, a mil metros sobre o nivel do mar, as celebracións do 15 de agosto revelan orixes arcaicas, que enxertan no catolicismo o culto das divindades femininas vinculadas á terra, á sementa, á colleita. Os campesiños, chegados de lonxe, esperan o gran día durmindo á intemperie.
TEMPO DI RACCOLTA
Montaxe: Renato May
Música: Egisto Macchi
Produción: Egle Cinematografica
Provincia de Reggio Calabria: as mulleres que traballan na recolección de olivas ven obrigadas a traballos esgotadores. A osteoartritis e a anemia (causada por un parasito) son enfermidades comúns para elas. As proteccións laborais son un espellismo. Os maridos case sempre emigraron ao exterior, e o peso da familia descansa enteiramente sobre os seus ombreiros.
IL CULTO DELLE PIETRE
Montaxe: Giuliana Bettoia
Música: Egisto Macchi
Produción: Egle Cinematografica
Preto de Raiano, en Abruzzo, hai un santuario illado: a tradición di que San Venanzio viviu nas covas dos arredores. Cada ano, con motivo da festa do santo, os devotos entran nas covas e fréganse sobre as pedras, para obter a curación das doenzas que lles afectan.
LA TANA
Montaxe: Giuliana Bettoia
Música: Vittorio Gelmetti
Produción: Egle Cinematografica.
Un home vive encerrado nunha casa antiga, buscando refuxio do mundo exterior. Con el unha criada. Entre a vixilia e o soño, presenza impotente a súa propia desintegración, tratando en balde de resistir a ameaza devoradora das súas propias pantasmas.
NASCITA DI UN CULTO
Música: Egisto Macchi
Produción: Egle Cinematografica
En Serradarce, na provincia de Salerno, chegan peregrinos de todo o sur para celebrar o culto de Alberto Gonnella, un seminarista novo que morreu en 1957 como consecuencia dun accidente. Alberto maniféstase a través da súa tía Giuseppina, quen é posuída todos os días polo espírito do seu sobriño.
L’APPARIZIONE
Música: Egisto Macchi
Produción: Egle Cinematografica
En Pontecorvo, na provincia de Frosinone, un ritual anual lembra a lenda do campesiño Camele que, tentado polo diaño, foi rescatado por San Giovanni. O evento recréase con monicreques lanzados ao río e apedreados.
LA POTENZA DEGLI SPIRITI
Montaxe: Rossana Coppola
Música: E. Cavaliere
Produción: Documento Film
© Videa – C.D.E.
Na miserable campiña de Avellino, o Sr. Giuseppe Cipriani practica maxia e exorcismos. Escoitámolo mentres nos explica as súas artes. Asistimos a unha sesión na que unha nena posuída é liberada do maligno.
L’ATTACCATURA
Montaxe: Carla Simoncelli
Música: Egisto Macchi
Produción: Nexus Film
Unha muller, orixinaria de Foggia, desenvolve a súa actividade como feiticeira nun barrio popular de Nápoles. Herdou a súa vocación e sabedoría da súa nai. Entre as ferramentas do oficio, fórmulas misteriosas, cabezas de cabrito e patas de pito. Prácticas arcaicas de orixe campesiña sobreviven no centro da cidade.